CruiseAzie - Reisverslag uit Naha, Japan van Carla en Jan Koks - WaarBenJij.nu CruiseAzie - Reisverslag uit Naha, Japan van Carla en Jan Koks - WaarBenJij.nu

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Carla en Jan

21 April 2016 | Japan, Naha

Woensdag, 20 april 2016.
Ca. 113.00 uur aankomst in Naha, Okinawa Japan.
Okinawa is een eiland, in de tweede wereld oorlog heeft hier een enorme slag plaatsgevonden tussen de Jappanners en Amerikanen, met veel slachtoffers, militairen en burgers.
De Amerikanen hadden dit eiland geannexeerd als oorlogsbuit en hebben dit eiland in 1972 weer teruggegeven aan Japan.
Op dit moment zijn er z'n 20.000 Amerikanen gelegerd, er is een grote luchtmachtbasis op het eiland.
Het ontschepen was ook heel apart, eerst werden je voetzolen gedesinfecteerd en daarna je lichaamstemperatuur gemeten, we werden goedgekeurd en weer gezond bevonden.
Naha heeft een mooie cruise-terminal gelegen aan de rand van de stad. Daarna de bus in voor de excursie, we werden dringend verzocht om de gordel om te doen, is hier in Japan verplicht.
Okinawa is een clean, zeer clean eiland, je vind er nog geen papiertje op de grond, geen rommel langs de weg een zeer schoon eiland. De natuur buiten de stad straalt gewoon rust uit.
De wegen zijn mooi en goed onderhouden, het viel mij op dat er hier veel kleine autootjes rondrijden (heeft te maken met belastingsysteem) De stad Naha telt ongeveer 230.000 inwoners.
We hebben eerst een natuur reservaat bezocht en via een pad enkel koraalriffen bewonderd, daarna zijn we naar een oud dorpje (nagebouwd) dat het leven enkele honderden jaren uitbeeld.
Het dorpje bestaat uit verschillende oude huisjes waarin oude ambachten, muziek en dansvoorstellingen werden uitgevoerd.
Hierna terug naar Naha, het was inmiddels donker geworden, in deze stad hebben we door de winkelstraat geslenterd op zoek naar een passend aandenken, maar helaas ook hier weer dezelfde zooi. Dus niets gekocht, trouwens was ook erg duur.
Daarna zijn we terug gelopen naar het schip, een wandeling van z'n 1.5 mile,een flinke wandeling door de grote winkelstraat naar het schip. Op het einde van deze straat staan twee enorme beelden de wachters van Naha. Vanaf dit punt keken we uit op de prachtig verlichte Costa Fortuna.
We varen nu op de Chinese Zee richting Shanghai waar we morgenvroeg zullen ontschepen. We blijven nog twee dagen in Shanghai en komen as zondag weer naar huis.

• 21 April 2016 - 10:27

Marjo:

De cruise loopt ten einde. Jullie hebben wel heel erg veel gezien. Shanghai schijnt erg mooi te zijn met nog veel oude Europese gebouwen. Geniet van de laatste dagen van jullie vakantie. Vandaag is het hier nog prachtig weer maar zondag is het weer winter! Voorspoedige terugreis! Veel groeten van ons beiden. Dank voor de interessante reisverslagen.

• 21 April 2016 - 17:52

Mia:

Wellicht komen jullie zondag in Nderland aan met sneeuw, want dat zijn de voorspellingen " kans op sneeuw" . Maar misschien vinden jullie het ook wel fijn om hier de koelte weer mee te maken, de natuur is prachtig met veel bloeiende bomen en pril groen.
    Jullie kunnen nog een paar dagen genieten en dan begint het dagelijkse leven weer, maar ik denk dat je nog maanden kunt teren op deze interessante reis. Fijn dat ik het door de mooie verslagen allemaal kon volgen.
    Lieve groet,
    Mia

• 23 April 2016 - 10:56

Marlies:

We wensen jullie een goede terugreis en sterkte met het afscheid nemen van de Fortuna met zijn bemanning en medepassagiers.
    Bedankt ook voor alle verslagen, was interessant.
    Maar ook weer fijn om morgen in Trintelen te zijn denk ik :).
    Groetjes,
    Laurens en Marlies