CruiseAzie - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Carla en Jan Koks - WaarBenJij.nu CruiseAzie - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Carla en Jan Koks - WaarBenJij.nu

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Carla en Jan

19 April 2016 | Hong Kong, Hong Kong

Zondag 17 april, 14.00 uur aankomst in een mistig Hong Kong, naar mate we Hong Kong naderen klaart de mist op en de fascinerende sky line wordt zichtbaar. Er wordt aangemeerd aan een prachtige cruise terminal, die gebouwd is op de plaats van het oude vliegveld, midden inde baai omringd door hoge gebouwen. Paspoortcontrole, niets van gemerkt we mochten gewoon doorlopen. Met de bus een rondrit gemaakt door Hong Kong, de wegen zijn smal en overvol, het gaat berg op en af, de chauffeurs zijn ware kunstenaars om met zo'n grote bus door de smalle straten te maneuvreren. Hong KOng is de stad van de bussen, veel dubbeldekbussen (openbaar vervoer) rijden af en aan. Auto rijden in de stad is een dure aangelegenheid en is voorbehouden aan de rijkere Hong Kongers, je ziet dat ook aan hun auto's, de duurdere Duitse merken, Rolls Royces, Bentleys, Ferrari's, RangRovers, etc.etc. In het centrum staan veel oudere flatgebouwen, deze flatgebouwen hebben geen lift, je zult maar op de 15e etage wonen. We hebben de drukke stad verlaten en via een mooie route (smalle weg) naar Stanley Bay, daar een markt bezocht en gewandeld op een mooi promenade langs het water en genoten van alle activiteiten en gekeken naar al die mensen. Een detail, Hong Kongers zijn gek op hondjes, ze hebben voor deze viervoetertjes speciale "kinder" hondjeswagens. Na terugkomst in Hong Kong een rondvaart gemaakt met een jonk, langs een prachtig drijvend restaurant naar de vissershaven, verschillende families wonen ook op het water in z.g houseboats.
Nadat het donker geworden op naar Victoria Peak om Hong Kong bij nacht te bekijken, met de tram daarboven aangekomen was er een kleine teleurstelling, het wolkendek was nedergedaald en Victoria Peak was in mist gehuld, geen prachtig uitzicht over Hong Kong, jammer.
De volgende dag, maandag 18 april begon met een tropische onweersbui, de regen viel met bakken water naar beneden.
Regenponcho's aan en op weg om nieuw- en oud Hong Kong te verkennen. Vele mooie gebouwen markeren het financiële en commerciële centrum van Hong Kong, prachtige winkelcentra's met alle topmerken en juweliers. Daarna de oversteek gemaakt met een oude veerpont naar oud Hong Kong, leuke tocht over het woelige water, bij aankomst staat het op een na het hoogste gebouw van Hong Kong (375 mtr). De voetgangers worden in dit drukke deel gescheiden van het verkeer, loopbruggen met rolbanen en roltrappen, je hoeft zelf niet te lopen. Oud Hong Kong kent vele smalle straatjes met kleine kraampjes waar van alles wordt verkocht, kleine ambachtslieden (kleermaker, smederij, meubelmakerij, etc.etc) en eetkraampjes waar je van alles kunt eten. Overheerlijke geuren en kleuren, fascinerend!
Ook hier rijdt de dubbeldekstram, een bezienswaardigheid op zich, in die drukke straten vol met verkeer. De levering van goederen gebeurt hier per kruier met kleine karretjes, zwaar werk omdat het hier ook op en neer gaat. Ook in dit gedeelte van de stad ook vele winkel van topmerken. In een straatje zaten antiquairs met mooie Chinese vazen, beelden en meubelen. Voor hun winkels kleine kraampjes met oude prullaria. Daarna door SOHO gelopen, het uitgaanscentrum van Hong Kong, was nu rustig want we waren er in de ochtend, alles was nog gesloten. Deze dag hebben we afgesloten met een bezoek aan de oude Man Mo Tempel gelegen in midden oud Hong Kong omringd door hoge flatgebouwen, een oase van rust in deze drukke stad. Een mooie tempel, uiteraard gevuld met wierook.
Hong Kong is een levende, fascinerende stad waar veel mensen hard moeten werken voor hun bestaan. Een stad in beweging, er wordt gesloopt en gebouwd, het lijkt wel een bouwput, men is druk bezig om metro lijnen aan te leggen om het auto verkeer nog meer in te dammen, want veel plaats voor nieuwe wegen is er niet.

We varen nu op een ruwe Chines Zee, het schip gaat op en neer en heen en weer. De temperatuur is gezakt van 37 graden naar 21 graden nu, dit is weer wennen. Morgen komen we aan in Naha, Okinawa een Japens eiland.

• 19 April 2016 - 09:18

Marjo:

Intussen is het alweer dinsdag en jullie zullen wel in Japan zijn aangekomen. Wat maken jullie een geweldige reis waarbij je in korte tijd kennis maakt met de verschillende culturen van Azië. Benieuwd wat jullie nu het meest aangesproken heeft. In Weert is weinig nieuws te melden. De lente komt maar niet goed op gang. Waarschijnlijk moeten we wachten tot jullie weer terug zijn. Veel liefs en groeten van ons beiden.

• 19 April 2016 - 12:03

Mia:

Wat een belevenis moet Hongkong geweest zijn. De ontwikkeling daar is haast niet bij te houden. Daarna de ruwe zee, ik hoop,dat jullie niet zeeziek geworden zijn..nu in Japan en naar ik van harte hoop geen aardbevingen, want het is op verschillende plekken onrustig; ik denk dat de reisorganisatie dat wel in de gaten houdt. Het grootste deel van de tocht zit er nu op, en dan wordt het uitrusten van alle indrukken.Lieve groet,
    Mia

• 19 April 2016 - 19:23

Marlies:

Wereldreizigers zijn jullie!! In zo'n korte tijd zoveel landen en steden bezoeken, enorm.
    Kunnen jullie wat meer foto's vh schip maken? Jullie hut bv , de eetzaal en alle zwembaden....
    Nog een mooie reis verder.
    Lfs
    Marlies en Laurens