CruiseAzie - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Carla en Jan Koks - WaarBenJij.nu CruiseAzie - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Carla en Jan Koks - WaarBenJij.nu

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Carla en Jan

13 April 2016 | Singapore, Singapore

Woensdag, 13 April,
Gisteren Singapore. 35 graden, vochtigheid 82
De dag begon bewolkt, in de ochtend een stevige tropische regenbui, daarna droog en zeer warm met een hoge vochtigheidsgraad. Dus zweten !
Singapore is een zeer mooie stad, prachtige architectuur en parkachtig aangelegd. Veel groen. We hadden in deze miljoenenstad ( 7,5 mln) veel en druk verkeer verwacht, dat was niet het geval, in stad staan op verschillende plaatsen tussen de wijken tolpoortjes, dus betalen als je zo'n poortje passeert. Hierdoor dus minder verkeer in de stad. Singapore gaat ondergronds, veel metrolijnen worden aangegelegd, grote doorgaande wegen verdwijnen ondergronds, zelfs over wonen ondergronds wordt nagedacht, dit lijkt me niet zo leuk.
Meer dan 90% van de bevolking woont in een flat, het is maar voor weinigen weggelegd om een huis met tuin te bewonen. De grond is zeer duur.
We hebben Little India bezocht, een Induaanse wijk van Singapore met zijn specifieke Indiaanse geuren, waar de winkeltjes eerste met wierook gezegend worden voordat deze geopend worden, wat een geuren van wierook. Daarna zijn we naar de islamitische wijk gegaan en de Sultan Mosque bezocht,
Schoen en sokken uit een jurk aan en naar binnen, indrukwekkend, gewandeld door deze wijk met z'n specifieke islamitische winkeltjes en eethuisjes, daarna naar de centrum waar het beroemde beeld Van de Singapore Leeuw " Merlin Statue" aan het water staat. Toen heerlijk gegeten in een Chinees restaurant. Hierna hebben we in een overheidsgebouw de macquette van Singapore en de ontwikkeling van Singapore. Zeer interessant!
Toen zijn we opweg gegaan naar Chinatown, hier allereerst de Thian Hock Keng Temple, overdonderd door deze prachtige praal, hierna zijn we naar de Hindu Temple "Sri Marrian Temple" die aan de rand van China Town ligt, een prachtige Hindu toren, daarna terug naar Chiantown, gewandeld over de markt door enge straatjes, een kleurrijk geheel en weer vele geuren van de de talrijke eettentjes, toen een winkelcentrum bezocht, de eerste etage was geheel ingericht met kleding winkeltjes met veel pastelkleuren Ed tweede etage was elektronica en veel mobiel-winkeltjes, de derde etage was heel apart, eten! Gevuld met veel kleine restaurantjes, je moest bij een centrale kassa bonnetjes kopen hiermee kun bij de verschillende restaurantjes je maaltijd samenstellen, het was er hartstikke druk! Weer terug op het schip een heerlijk glas bier gedronken en terug gekeken op een zeer innoverende dag.
Douane controle, tijdrovend, we zijn tot nu toe nog nooit zo vaak gecontroleerd, het begon in Dubai waar wij door de douane werden terug gestuurd, we moesten een stempel halen bij de immigration, waarom? Is ons nog steeds niet duidelijk. India spant helemaal de kroon, eerst een visum regelen in Den Haag en hier is het helemaal een circus, eerste paspoort ophalen op het schip, formulieren invullen en langs de immigration, zij hielden kantoor op het schip, daar werd gekeken of het paspoort bij de juiste persoon hoorde, het formulier goed was ingevuld en kregen wij een dag pas om Mumbai te bezoeken, daarna aan land opnieuw langs de douane, hier weer controle of we de dagpagina konden overleggen, totale duur zeker een uur! Singapore kan er ook wat van, eerst paspoort ophalen met een dagpagina, toen langs de immigration, daarna weer controle en bagage door de X-scanner en bij terugkomst het zelfde ritueel om weer op het schip te komen. Wat mogen we blij zijn dat we in Europa dit soort controles hebben tussen de Europese Staten.

Wij zijn vandaag weer een dag op zee op weg naar Ho Chi Minh Stad (Vietnam)

• 13 April 2016 - 07:59

Marlies:

Allereerst complimenten aan de schrijver(Jan?) van de verslagen! Je waant je bijna zelf in al die interessante plaatsen die jullie bezoeken. We beleven jullie prachtige reis op deze manier zelf ook een beetje mee.
    Singapore, de stad vd expats. Je zult er maar wonen met je kindjes in zo'n flat, brr........
    Dank voor het verslag, geniet op het schip en straks weer van een nieuwe cultuur in Vietnam.
    Lfs
    Marlies en Laurens

• 13 April 2016 - 09:01

Marjo:

Mooi verslag Carla en Jan, jullie maken een prachtige reis. Een Nederlands paspoort en een West Europees uiterlijk doen bij de immigration wonderen! Geniet van jullie avontuur.

Veel groeten Marjo

• 13 April 2016 - 15:15

Mia:

Het lijkt wel of ik zelf de reis maak, zo levendig zijn de verslagen, erg interessant..jullie doen wel ontzettend veel indrukken op, ik denk dat het fijn is om tussendoor gewoon een dagje aan boord te zijn, want je moet het ook maar allemaal verwerken.
    Ik heb gewoon gegolfd vanmorgen, was ook heerlijk. Verder is hier niets bijzonders te melden. Goede vaart verder en lieve groet,
    Mia

• 14 April 2016 - 09:54